Cím: 1038 Budapest, Rózsa utca 12. | Telefon: +36 30 910 1010 | Nyitva: hétköznap 8-12 és 14-18 óráig

Képkeretezés

A lenti példákon keresztül szeretném bemutatni a képek keretezéséhez használt különböző technológiákat. A felsorolt képtípusok keretezésénél természetesen lehetnek átfedések. A leírások alatt fotókat is talál az elkészült munkákról, az adott kategóriában. Itt választ kaphat a képkeretezéssel kapcsolatosan felmerülő leggyakoribb kérdésekre.

A legtöbb festmény alapja vászon, vagy farostlemez. Keretezéshez gyakran ajánlok betétlécet/paszpartu lécet, ami a hagyományos papír paszpartut váltja ki, ami elé minden estben üveget kéne tenni.

Sokszorosított grafikát (rézkarc, litográfia, fametszet, linómetszet) legtöbbször paszpartuzom és üveggel keretezem. Ha a grafika témája igényli, dupla, vagy díszített paszpartut is vágok hozzá.

Az akvarellt legtöbbször paszpartuzva keretezem és üveggel védem. Itt is megemlítem az antireflex üveget, ami nem tükröződik. A tükröződés a sötétebb képeknél zavaróbb.

Pasztell képet, ha nincs fixálva, akkor közvetlenül üveggel kell védeni. Ilyen esetben paszpartu kartont nem tudok a képre tenni, mert az üveg a paszpartuval érintkezne és nem a képpel. 

Fotókat sokféleképpen lehet keretezni. Paszpartuval, üveggel, kasírozva, felületfóliázva üveg nélkül fémkerettel, vagy kiállító kerettel, Kasírozni biztosan mindig kell, hogy ne hullámosodjon meg.

A puzzle-t keretezés előtt felragasztom egy hablemezre. Ez adja a tartását, ettől nem esik szét. A puzzle felületfóliázva van, ezért üveg nélkül szoktam keretezni. 

Textilre festett képet legtöbbször paszpartuzva keretezem, előtte azonban felkasírozom, mert a vékony anyagnak nincsen tartása, összeesik, meghullámosodik. Vákuumos gépben szépen ragasztható. A paszpartuzott képet üveggel védem.

A gobelint keretezés előtt kifeszítem, feltűzöm és felkasírozom egy kartonra, hogy az oldalak derékszögbe kerüljenek és a kép felülete sima legyen.

Tárgyak keretezéséhez dobozkeretet készítek. A dobozkeret két fő jellemzője a mély profilú keret és a távtartó, ami eltartja a tárgyat az üvegtől. 

Mind a két féle anyagnál fontos, hogy a kép széleit is mutassuk, ezáltal is hangsúlyozva az anyagszerűségüket. A szakadozott, vagy tépett szél az egyik jellemzője ezeknek a papíroknak.

Ezeket a képeket szinte kivétel nélkül kasírozni kell, különben meghullámosodnak. A felületvédelemnek felületfóliát is választhatunk üveg helyett. Erről a megoldásról bővebben a „kasírozás, felületfóliázás” menüpontban olvashat.

Nyomtatott képet szinte mindig kasírozni kell, hogy ne hullámosodjon meg. A nagyobb méret felületvédelmére fóliázást javaslok üveg helyett.

Üvegre festett kép keretezésénél nagyon fontos a megfelelő háttér kiválasztása, mert ennek a színe is a kompozíció része. Általában paszpartu kartont használok háttérnek. 

Vászonra festett, vagy vászonra nyomtatott képet vakkeretre feszítem. A vakkeret egy speciális profilú, legtöbbször két centi vastag és 4-6 centi széles fakeret.

Amikor lakásunkba tükröt szeretnénk elhelyezni, nagyon fontos a keret kiválasztása, hiszen ez meghatározó lakberendezési tárgy lesz. 

Paszpartuzott fotót, gobelint, rajzot, ovális keretbe is tehetünk, ha a kép kivágása igényli az íves formát. Egy fazettás tükör is szépen mutat ovális keretben.

Legtöbb iskolai tabló nyomtatással készül, ezért hablemezre kasírozom, hogy ne legyen hullámos. Üveggel és általában 4-6 centi széles kerettel keretezem. Standard tabló méretek: 70×100  80×120 centi.